Номиниран 2023

Категория: Концептуални проекти - Архитектура

MÜHLENVIERTEL - VON PARKPLATZ ZUM STADTSQARTIER

Проектант: Владимир Боянов

Информация

Като център на бундесланда (Саарланд, Германия) и благодарение на географското си положение, Саарбрюкен се превръща в икономически и административен център. Това води със себе си до увеличаването на външни (пътуващите) работници и необходимостта от подобрени връзки и комуникации.

Основният проблем изглежда е разтоварването на центъра на града от трафика и създаването на алтернативни възможности за придвижване и насърчаването на използване на обществен транспорт. Резултатът трябва да окаже голямо влияние върху устойчивото развитие и качеството на живот на жителите на Саарбрюкен.

Планът за развитие на трафика на Саарбрюкен за 2030 предвижда обход на Дудвайлерщрасе (Dudweilerstrasse), който да свързва северната част на Саарбрюкен с централната гара и стария град (Alt-Saarbrücken)и трябва да осигури бързи връзки с магистрали A1, A620 и A623.

Този мащабен проект води до дълбоки размишления върху бъдещето на града и поставя много въпросителни пред архитекти и урбанисти - Как ще реагира центърът на облекчаването на трафика? Как ще се приеме пренасочването? Какво ще се случи с площите около новия обход?

Как се развива градът в района на обхода?

Най-големият принос към устойчивото развитие е да не строиш нещо два пъти!

Идеята зад новия маршрут за отклонение се разпростира и по-нататък и има за цел да свърже Саарбрюкен с околността на по-високо ниво.
Заради трасето на обхода, централната автогара трябва да бъде преместена и/или преустроена и да функционира като междуевропейска спирка и мобилен център (“mobility hub”). Саарбрюкен е ключов маршрут за автобусните линии, свързващи източна и западна Европа. Освен това новата сграда изпълнява и функцията на мобилен център, който да дава възможност за паркиране и за сменяне на транспорта; автогара с международни линии, градски автобуси, коли, скутери и велосипеди под наем. Автогарата се свързва с центъра на града и с централната ЖП-гара посредством велосипедни и пешеходни алеи. Международни летища като Франкфурт на Майн, Люксембург и Базел се намират на около два часа път с влак или автобус.

Като антре или вход към Саарбрюкен, автогарата ще бъде причината за и по-нататъшното градско развитие и сгъстяването на града в квартал “Мюленсфииртел“ (”Мühlenviertel”). Една обществена сграда винаги носи със себе си необходимостта от открити споделени пространства и тяхното съживяване. В динамичните времена на “интернет номади”, “хоум-офис” и “коуъркинг”, сградите със смесено предназначение и/или променливо предназначение са оптималното допълнение в случая.

Геометрията на новото застрояване следва осите на ”Урсулиненщрасе” (”Ursulinenstrasse”) и ”Зулцбахщрасе” (”Sulzbachstrasse”), които завършват в цокъла на сградата на автогарата.
Сградата на централната международна автогара, хотелска кула и сградата с площи за споделени офиси и събития изпълняват гореспоменатия ансамбъл от смесени предназначения и благодарение на пространствената си ориентация формират общия си площад (”Vorplatz”).

Съществуващият квартален площад (Quartiersplatz) ще бъде запазен в сегашния си вид и с чакълената си настилка и предвиденаото озеленяване, той ще бъде преходът от съществуващата сграда (“Simca Garage”) към планираната редица от ново застрояване.

Бившата сграда на “Simca Garage” отново ще бъде отворена за обществено ползване, като ще изпънява ролята на малко кино, а партерът ще приюти малки комерсиални функции. По този начин се осъществява връзката между сградата и уличното пространство и между сградата и съседните съществуващи постройки.

От противоположната страна на площада (Quartiersplatz) се намира сграда за временно настаняване (проектирана като общежитие), което ще допринесе за създалия се характер и динамиката на мястото. В планувания комплекс от сгради е предвиден и значително по-висок обем, също с комерсиална функия и смесена такава в основата си. Тази десет етажна кула ще маркира входа на града и ще кореспондира с останалите високи точки в района на централна гара, с хотелската кула и с кулата на римокатолическата църква Св. Михаил.



© 2020 Archinova All rights reserved!