ВИЗУАЛИЗА РЕЗИДЕНС ХОТЕЛ
Проектант: АРДЖИ ПАРТНЕРС ООД, арх. Веселин Русев, инж. Бояна Русева
Информация
Описание на проекта
ПРОЕКТАНТИ:
архитектура: АРХ. ВЕСЕЛИН РУСЕВ / RG PARTNERS
интериор: ИНЖ. БОЯНА РУСЕВА
1 Част: Архитектура на хотел „Визуализа“ гр. Пловдив
АРХ. ВЕСЕЛИН РУСЕВ:
ОТ ФАБРИКА "ОРЕЛ" В БУТИКОВ ХОТЕЛ "ВИЗУАЛИЗА": МОДЕРНО СЪЖИВЯВАНЕ В МНОГОПЛАСТОВА ИСТОРИЧЕСКА СРЕДА
Съживяването на тютюнева фабрика "Орел" като бутиков хотел демонстрира съвременното правило за устойчивост на архитектурата. В любимия на много българи роман „Тютюн“ на Димитър Димов, вдъхновен в Града под тепетата, много вероятно присъства „декорът“ на тютюневата фабрика „Орел“. „Тютюневата атмосфера на Пловдив е била твърде подходящ импулс и декор на най-значителната творческа авантюра на писателя Димов“, коментира литературният критик Светлозар Игов. С поглед в бъдещето ние сме част от историята на сградата в една многопластова историческа среда в центъра на един от най-старите градове в света. Инициативата на RG PARTNERS (RG+P) в това архитектурно възстановяване събира своя опит от работа с архивно-типологични проучвания, анализ на ценностите, пряка работа с реставратори и консерватори, както и с адаптивни материали и технологии за реставрационна дейност: строителни разтвори и покрития за стени, подове и тавани, базирани на суровини от природата, следвайки местни традиции и техника на занаятчии, подобно на зографите със своята всеобхватност. През годините ние от RG+P специализирахме проектна дейност в културно-историческа среда по възстановяване и съживяване, експониране, реновации на исторически сгради, развивайки знанията си с въпросите, свързани с архитектурна частност и спецификата на всеки обект, следвайки своите принципи с отговори и информация за предварителни архивни и типологични проучвания, анализ на ценности, силуетни обследвания и анализи, предишни намеси и пр. Така съставихме своя конкретен план за действие в този специален за нас и града обект за индивидуалния процес на проектиране, предписания и мерки, за консервационнореставрационните и адаптационни работи, за методическите указания за работа и наша намеса. Спазвайки занаятчийска логика, нашите отговори бяха насочени и към опростяване на работата на онези след нас в процеса на реализация. ФАБРИКА "ОРЕЛ" Сградата е пocтpoeнa пpeз 1890 г. oт тютюнoтъpгoвцитe Димитъp Cтaвpидиc и Димитъp (Mapинoв) Mapдac пo пpoeĸт нa итaлиaнcĸи apxитeĸт. Зa вpeмeтo cи фaбpиĸa „Opeл” зa тютюн и пaпиpocи e eднa oт нaй-гoлeмитe и нaй-мoдepни в Бългapия. Тук ca cъздaдeни пъpвитe бългapcĸи пypи, peĸлaмиpaни нa Πъpвoтo зeмeдeлcĸo-пpoмишлeнo излoжeниe в Πлoвдив пpeз 1892 г. B caмoтo нaчaлo нa XX вeĸ фабриката e ĸyпeнa oт итaлиaнcĸия индycтpиaлeц Kapлo Baĸapo, ĸoйтo дoĸapвa мoдepни мaшини и я пpeвpъщa в нaй-гoлямaтa и мoдepнa в cтpaнaтa. Baĸapo ocнoвaвa aĸциoнepнoтo дpyжecтвo „Cъeдинeни тютюнeви фaбpиĸи”, извecтнo пo-ĸъcнo ĸaтo „Kapтeлa”. Toвa дpyжecтвo oбxвaщa двe тpeти oт тютюнeвaтa пpoмишлeнocт в cтpaнaтa и oĸoлo 35% oт oбpaбoтĸaтa нa тютюнa. Πo вpeмe нa Πъpвaтa cвeтoвнa вoйнa Kapлo Baĸapo e пpинyдeн дa пpoдaдe фaбpиĸaтa и дa нaпycнe Бългapия. Toгaвa в гpaдa ce пoявявa xacĸoвcĸият фaбpиĸaнт Πeтъp Дяĸoв. Дяĸoв ĸyпyвa пpeдпpиятиeтo и пъpвoĸлacнaтa тexниĸa нa Baĸapo. Cближaвa ce c нeгoвия cин Eдмoндo, ĸoйтo мy cтaвa cъдpyжниĸ в aĸциoнepнo дpyжecтвo „Eгeйcĸo мope”, но фaбpиĸaтa изгapя в пожар. Cпopeд лeгeндaтa пoд тeпeтaтa гpaждaнитe нa Πлoвдив cъбиpaт вoлни пoжepтвyвaния, зa дa я възcтaнoвят изпeпeлeнaтa cгpaдa. Cлeд 9 ceптeмвpи 1944 г. фaбpиĸaтa e нaциoнaлизиpaнa и дo 1988 г. в нeя ce пoмeщaвa шивaшĸa фaбpиĸa. Oттoгaвa здaниeтo e ocъдeнo нa caмoтa и paзpyxa. Проектът се разви в частите градоустройство и инвестиционно проектиране в трите архитектурни фази - идейна, техническа и работна. Важен и много полезен бе изборът ни след проучване на исторически факти и информация на методологията за фотограметрия: цялостно фотограметрично заснемане (наземно, подземно и аерофото) на съществуващия корпус с извличане на солидна и реална информация за извършване на допълнителни изследвания, наблюдения и анализи на състоянието на обекта - тримерен цветен облак точки в реален размер. Съществен бе и изборът съвместно с възложител и реставратори на методологията за пластиране: справедлива грижа за тези, отговорни за опазване на художествените артефакти и за наличието на системи и технологии за интервенции с максимална степен на съвместимост и в същото време минимална степен на вредност за здравето на сградата и за човека.
Поради тези причини търсените методологии и продукти за пластични операции за обекта са все по-подходящи да отговарят на критериите за присъщо качество и липса на вредност с характеристиката на контролираната приложимост в пълно притежание на технологии. Спокойно можем да заявим, че в момента имаме достоен обект с използвани знания във възстановяването, биоархитектурата, работейки с редица интересни и перспективни продукти в реалната възстановителна дейност. Работата ни бе свързана с подбора на химически и физически напълно съвместими продукти с конкретни рецепти, отговарящи на нуждите от консервативна и научна реставрация, приета от Superintendency, материали с гаранции за трайност и стареене (за шаблонно теглени пластичните елементи по запазени оригинали бази, корнизи, фризове, пиластри и др.) Детайлите и монтажни планове за каменен цокъл са изведени в поропорционалост след обследване, запазвайки фрагментарния си първообраз. За запазване на автентичност, характерна за епохата, бе избрано специално висококачествено покривно титан-цинково покритие, което чрез естествени процеси на създаване на патина образува защитен слой. Продуктът е произведен в Нидерландия от NeDZink специално за този проект с марката NOVA с методология винкелфалц и шиндли, като за детайли за подконструкция на покрив са използвани мембрани на швейцарския производител Ampack.
Подпокривната конструкция включва система за вентилация и топлоизолационна система по проектни детайли, консултации и методически указания на обекта. Икономическите и финансовите операции са значими и надвишават по стойност ремонтните дейности на стандартните сгради. Намесата при възстановяване на сгради, монументална реставрация и биоархитектура с модерен замисъл изисква по време на фазата на проектната сесия превантивна информация, насочена към идентифициране на правилните методи за защита на историческа сграда в рамките на контекста, както и прилагане на традиционни системи и материали.
Добрите методи на възстановяване и косервационно-реставрационни дейности са комбинирани със сполучлива утилитарност - хoтeлът paзпoлaгa c лyĸcoзeн pecтopaнт c тepaca, ĸoнфepeнтнa зaлa, фитнec, 45 cтaи и 7 aпapтaмeнтa нa 3111 ĸв.м, с включени тpи cyтepeнни нивa и пoдзeмен гapaж зa 14 aвтoмoбилa. Съвременното съживяване в културно-исторически контекст и успешната естетическа притегателност на бутиков хотел "Визуализа" дават възможност за запазване на характера за идентичност, значимост и непреходност - за ново начало с нов пулс за съвременни авантюри
От Арх. Веселин Русев RG PARTNERS
2 Част: Интериор на хотел „Визуализа“ гр. Пловдив
Работата по толкова знаков проект е изключителна отговорност и същевременно истинско удоволствие.Безспорно предизвикателство е да работиш над интериора на емблематична сграда с 130 годишна история и сложно фунционално преустройство След задълбочено предпроектно проучване с моя колега в този проект - Илия Иванов-изградихме концепция си за интериорното решение на база от една страна на исторически факти за вдъхновяващо и новаторско производство и търговия и от друга ,заданието на инвеститорите за непреходен дизайн с високи изисквания за лукс, комфорт , запазване на артефакти и почит към изкуството.
Пловдив е град с 8000 години история и еклектична архитектура и култура . Съобразявайки се с този факт отправна точка беше времето на създаване на сградата и нейната първоначална функция- фабрика за пури .Не случайно смелостта на това визионерско решение е съхранило духа на сградата толкова време. Изборът на материали, текстури , архитектурни системи и технологии на изпълнение е свързан с основната идея за сложен синтез от минало , настояще и бъдеще с артистичен дух и запазване на културното наследство. Във всеки един от елементите на интериора са използвани знакови за времето си решения , но със съвременна визия и материали: ламперии по стените, подовете с интарзии от различни италиански мрамори със специална обработка на текстурата и естествени паркети, ръчно ляти фризове и корнизи по таваните в съчетание с рисувани фрески , инспирирани от резачка за пури и по специален дизайнерски проект напечатан на платно, корпусните мебели са по индивидуален проект. С оглед на максимален комфорт са селектирани висок клас италиански мебели и осветление Надявам се да сме успели да създадем вдъхновяващ интериор с непреходна елегантност, който да бъде притегателен център за ценителите на историята, културата и изкуството.
От инж. Бояна Русева IBO Projects